HAS TURİZM ÖDÜLLER
1. "ALTIN AT ARABASI" Ödülü / Rusya Ulaştırma Bakanlığı

HAS TURİZM RUSYA'NIN ULAŞTIRMA OSCAR'I ZOLOTAYA KOLESNİTSA (Altın At Arabası) ÖDÜLÜNE LAYIK GÖRÜLDÜ
 
Has Turizm’in Hatay’da at arabasında taş taşımacılığı ile başlayan yolculuğundan, Rusya’nın ulaştırma ve taşımacılık Oscar’ı Zolotaya Kolesnitsa (Altın At Arabası) ödülüne kadar uzanan başarısı, Türkiye'de ulaşım sektörünün geldiği noktadır.

Sibirya'dan Yemen'e kadar 3 kıtada yolcu taşımacılığını başarıyla yürüten Has Turizm'i Zolotaya Kolesnitsa (Altın At Arabası) Ödülüne taşıyan değerlerin temelinde büyük bir dinamizm ve gelişim anlayışı bulunmaktadır.

Has Turizm, bir at arabası ile yola çıkmıştı. At arabasıyla Antakya-Samandağ arasında taş taşımacılığı ile başlayan serüven, bugün uluslararası arenada faaliyet gösteren bir firma haline dönüştü.

 
HASTUR’un Kuruluşu ve Sibirya’ya Kadar Uzanan Hizmet Ağı...
Sovyetler Birliği’nin dağılması ve iki kutuplu dünya düzeninin sona ermesi ile yeni bir dünya kuruluyordu. Rusya büyük bir pazar olarak dünyaya açılıyordu. Has Turizm, Ortadoğu’daki örgütlenmeden sonra Kuzey’e, dünyaya açılan Rus pazarına yöneldi. Yani artı 50 dereceden eksi 50 dereceye hizmet için yollar aşılıyordu. Yeniden inşa edilecek Rusya için Türk müteahhitleri yola çıkmaya hazırdı. Has Turizm, Rusya ve Ukrayna’daki şantiyelere gidecek Türk işçileri ve müteahhitleri zamanında ve hiçbir sorun olmadan taşıyan isim oldu. Has Turizm yöneticileri Rus ulaşım pazarının gelişme potansiyelini çok erken bir dönemde gördüler daha Ruslar için otobüse binmenin bir lüks olduğu dönemde… Ve Rusya’da 1986’da bir şirket kurulur: HASTUR.

HASTUR, Tren ulaşımında yaşanan sorunlarla otobüs taşımacılığında beklediği büyümeyi gerçekleştirdi. Kısa sürede sağlanan bu başarı Rusya’da yeni bir yapılanmayı da beraberinde getirdi. HASTUR’un Rusya’da bu kadar kısa sürede büyümesinde, Kara Ailesi’nin bu ülkede mühendislik eğitimi gören ikinci nesil yöneticisi Ayhan Kara’nın büyük payı var. Rusya’da 303 Mercedesler ile işe başlayan Ayhan Kara, bugün en son teknoloji ile Türkiye’de üretilen Mercedes Benz otobüslerini Ruslar’ın hizmetine sunuyor. Dünyanın dört bir yanından gelen turistleri ve yolcuları Rusya’da HASTUR taşıyor.


Ayhan Kara, başarıyı tesadüflere bağlamıyor ve şunları söylüyor:
‘Başarımızın altında çok önemli temeller ve değerler var. Bunlardan en önemlisi aile geleneğini sürdürmemiz, yani dürüst davranmamız oldu. Hem müşterilerimize hem de beraber çalıştığımız insanlara karşı dürüst davrandık. Kendimize, işimize, çalışanlarımıza, müşterilerimize, rakiplerimize, insana ve doğaya saygı duyduk. Zamana saygı duyduk. Kimseyi yarı yolda bırakmadık. Teknolojiyi kurduğumuz sistemlere adapte ettik. Sadece kendi hatalarımızdan değil, aynı zamanda başkalarının hatalarından da ders aldık. Maddenin yanına her zaman maneviyatı kattık. Hep ulaşılır olduk. Hiçbir şeyi sadece yapmış olmak için yapmadık. Yüksek standartlar belirleyip bu standartları kontrol ettik ve müdahalelerimizle sürekli kıldık. Eleman alımlarında son derece titiz davrandık. Yol güvenliğini herşeyin üstünde tuttuk. Paylaşım ilkesini her alanda uyguladık. Manevra yeteneğimizi ön plana çıkardık ama döneklik yapmadık. Esnek olduk ama asla ciddiyetimizi kaybetmedik. Detaylara önem verdik ama detaylarda boğulmadık. Geçmişimize hep saygı duyduk ama oralara takılıp kalmadık. Hayal kurduk ama hayalperest olmadık. Tutamayacağımız sözleri asla vermedik.’

Rusya gibi mücadele ve strateji gerektiren bir pazarda başarıyı yakalayan Ayhan Kara, Mehmet Selim Kara’nın 8 çocuğundan yedincisi. Aykan Kara, 1970 yılında Antakya’da doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini Antakya’da sürdüren Kara, Gazi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü’nden mezun oldu. Büyüyen Rus pazarına yönelmek isteyen Ayhan Kara, Rusya’da eğitim hayatını sürdürmeye karar verdi. 1992-1997 yılları arasında “İnşaat Mühendisliği”- “Konut ve Sanayi binaları” bölümünü başarı ile bitirdi. 1995-1997 yılları arasında aynı üniversitedeki Rusça öğretmenlik kurslarını tamamladı.

1995 yılına kadar Rusya’da yabancı şirket olarak hizmet veren Has Turizm, yabancı şirketlerin yaşadığı sıkıntılardan kurtulmak için Rusya’da %100 Türk sermayeli bir Rus şirketi kurdu.1998 yılında Ayhan Kara HASTUR’un başına getirildi. Amaç: Şirketin Rusya’daki malvarlıklarının tasfiyesi ve şirketin kapatılması. Şirket Türkiye-Rusya arasındaki varlığına son verecekti.

Rusya’da ticaret hayatına 17 Ağustos 1998 kriziyle atılan Ayhan Kara krizlerin en büyüğü ile ticari hayatının ilk haftasında karşı karşıya kalır. Başarılı olmak için yoğun bir mücadele dönemine giren Ayhan Kara, 1999 yılında, Mercedes Benz’in Hatay Bayiliği’ni alan Has Turizm’in bölge müdürü olarak atanma teklifini reddederek Rusya'da 'HASTUR'u bugünlere getirecek mücadeleye çoktan başlamıştı bile.

Moskova’da iç taşımacılıkta güçlenmek için 2000 yılında araç parkı yenileme hamlesi başlatır. Emektar 303’lerin yerine Mercedes RHD 560’lar alınır.Yeni ve güçlü araç filosunu, kusursuz hizmet anlayışı ile birleştiren HASTUR, bu tarihten itibaren Rusya’da ulaşım sektöründe güçlü ve öncü bir marka olarak öne çıkmaya başlar. Sadece ticari anlamda değil kültür hayatında da HASTUR Rusya’nın önemli bir gücü olur.

Bolşoy Tiyatrosu’nun açmış olduğu taşımacılık ihalesini kazanan HASTUR, bugün Rus kültürünün kalbi konumundaki bu kuruluşun kadrosunu büyük bir güvenle taşıyor. Volga turları düzenleyen en önemli turizm şirketleri bugün HASTUR’un hizmetlerinden yararlanıyor.

HASTUR kültürel, siyasi, ticari, sportif, dini, turistik ve sanatsal faaliyet gösteren yüzlerce yerli ve yabancı kuruluşa taşımacılık hizmeti veriyor.


 
ZOLATAYA KOLESNİTSA (Altın At Arabası Ödülü)
YUKARIDAKİ başlık, Rusça...
“Altın Araba”; daha doğrusu, “Altın At Arabası” olarak tercüme edilebilir...
Rusya’da; Parlamento ve Ulaştırma, Komünikasyon, Enerji Konseyi, Parlamento Alt Kanadı Duma ve Moskova Valisi’nin iştirakiyle büyük bir organizasyon düzenleniyor.
Organizasyon; havada, karada ve denizde en önemli ulaştırma firmasını seçerek ödüllendiriyor.
Yarışma Konseyi önce yarışmacıları belirliyor.
Ülke çapında ön elemeyi geçen ulaştırma sektör şirketleri “Yarışmacı” statüsü kazanıyor.
...Ve şirketler için “zorlu bir süreç” başlıyor.
Aday şirketlerin herşeyi inceleniyor.
Çalışma ilkeleri... Prensipleri... Vizyonu...
Mâli ve meslek yeterliliği...Yaptığı hizmetler...
Her özellik, titizlikle inceleniyor; araştırılıyor.
Soruşturmalar; Ulaştırma Bakanlığı’nda, Trafik’te ve Vergi Dairesi’nde devam ediyor.
Bütün dosyalar incelemeye alınıyor...
Elemelerden sonra, yarışmacı firma “aday şirket” statüsü kazanıyor.
Ardından, “şirketle mülâkat” başlıyor.
Şirkete “rakiplerin kim” diye de soruluyor.
“Neden rakip görüyorsun?”
“Bu ödüle kendini lâyık görmenin sebebi ne?”
Bu tip yüzlerce soru...
Bütün bunlar belgeleniyor; komisyonlar tarafından inceleniyor ve değerlendiriliyor.
Bilahare; rakiplere gidip aday şirketle ilgili görüşmeler, anketler yapılıyor.
Bütün rakipler gözönünde bulunduruluyor.
Ayrıca; aday şirketin taşımacılık sektörüne getirdiği vizyon, yenilik, katkı, hizmet kalitesi, güvenilirlik, söz ve sözleşmelere sadâkat araştırılıyor. Bu aşamalardan sonra aday şirket kimlere hizmet etmiş, hangi organizasyonları başarıyla tamamlamış... soruşturuluyor.
Önemli kriterler...
Rusya’da bir söz vardır. “Bir hesap yapılırken hiçbir şey dışarıda bırakılmaz. Hesaplar takribî değil, kat’idir” der Ruslar...
Bütün bu zorlu sürecin ardından kimlerin ödül kazandığı tesbit ediliyor.
Rusya Federasyonu’nun “Oscar”ı sayılan “Zolotaya Kolesnitsa” ödülünü kim alacak, böyle belirleniyor.
Geçen sene ilki yapıldı. Bu sene de ikincisi...
Tören; Kremlin Sarayı’nda düzenleniyor.
Peki; yarışmanın amacı ne?
Amaç; Ulaştırma Sektörü’nde en iyileri seçmek.
Sisteme en faydalı firmayı ödüllendirmek...
Ulaştırma sektöründeki şirketleri daha iyi olmaya ve başarıya teşvik etmek... Sektörün gelişmesi, rekabetin artmasıyla kaliteli hizmeti gayrete getirmek, kamçılamak, özendirmek ve yüreklendirmek...
Yarışmanın amacını böyle özetlemek mümkün.
Bugün, Rusya Federasyonu’nda ulaştırma sektörünün en büyük ödülü bu! Her firmanın ulaşmaya çalıştığı bir ödül...
“Zolotaya Kolesnitsa” ödülü...
Yani, “Altın At Arabası” ödülü...
“Otobüsçülük” dalında, “Altın At Arabası” ödülünü, bu sene “bir Türk firması” kazanıyor:
HASTUR...
Bu ödül, Rusya Federasyonu’nda her firmanın hedefi ...
Hastur, 1986’da, Has Turizm olarak Rusya’da çalışmaya başladı.
Türkiye-Rusya hattında uluslararası bir firma...
Moskova’dan Sibirya’ya kadar da Rusya’nın şehirlerarası otobüs firması...
Has Turizm, 1995 yılında Hastur ismini alarak “Türk sermayeli Rus şirketi” olarak devam eder...
Hastur’un başında; Ayhan Kara var.
Rusya’ya mühendislik okumak için gitmişti.
“Kızıl Diploma”yı kılpayı kaçırdı.
Mühendis oldu...
Okulunu 99 not ortalamasıyla bitirdi.
Eğer tam puan, yani 100 not ortalaması alsa idi, “Kızıl Diploma” sahibi de olacaktı.
Mühendisliğe ağır basmıştı otobüsçülük...
Çok sevdiği; içinde doğup büyüdüğü otobüsçülüğü Rusya’da sürdürmeye karar verdi.
Ayhan Kara, Mühendislik kariyerine “Kızıl Diploma”yı ekleyemedi ama, otobüsçü olarak Rusya Federasyonu’nun en büyük ödülü olan “Zolotaya Kolesnitsa”yı firmasına kazandırdı.
Gerek sektör, gerekse sektör dışı, Türkiye’yi başarıyla temsil etti... Edecek de...
Bu ödül için Kremlin Sarayı’nda düzenlenen tören, 14 Haziran 2006’da gerçekleşti.
6 bin kişinin huzurunda... Parlamenterlerin, bakanların, Rusya’nın dünya çapındaki firmalarının sahip ve genel müdürlerinin önünde...
Tüm Rusya’nın, televizyonlarda canlı olarak izlediği bu törende, bir Türk şirketi ve onu temsil eden Türk otobüsçüsü, “Zolotaya Kolesnitsa”ya, “Altın At Arabası” ödülüne uzandı.
Anlamlı bir ödül...

Ama; bu ödülü daha anlamlı kılan, Ayhan Kara’nın rahmetli amcası İsmail Kara ve sevgili babası M. Selim Kara’nın taşımacılık işine bir at arabası ile başlamışlardı.

At arabası ile Türkiye’de başlayan serüven, ikinci kuşak otobüsçünün Rusya’da, Kremlin Sarayı’nda “Altın At Arabası Ödülü” ile taçlanıyor.

Ayhan Kara; Rusya’nın bu önemli ödülünü ailesi ve şirketi adına aldı.

Türk otobüsçüsü adına aldı.

ZOLOTAYA KOLESNİTSA’ya (Altın At Arabası) GİDEN YOL...
HASTUR’un Rusya’da kazandığı Zolotaya Kolesnitsa (Altın At arabası) ödülünün hikayesi işte katedilen bu zorlu yollardan geçer. Bu başarının Rusya’daki mimarı Ayhan Kara bu zorlu süreci şöyle açıklıyor: “1995 yılından bu yana Rusya’da ulaşım alanında hizmet veren HASTUR Rusya Federasyonu Parlamentosu’nun alt kanadı Duma ve Rusya Ulaştırma Bakanlığı’nın teşvik, denetim ve gözetimi altında kara, deniz, demir ve havayolu taşımacılığında Rusya liderlerini seçmek üzere gerçekleştirilen organizasyonda ‘Yarışmacı’ olarak ilk etabı geçer.

Taşımacılık sektörünün en önemli kurum ve kuruluşlarının yöneticilerinden oluşan onlarca kişilik seçici komisyon başta Ulaştırma Bakanlığı, Vergi Dairesi ve Moskova Trafik Müdürlüğü gibi resmi kuruluşların yanında rakip şirket yetkilileri ve bağlantıda olduğumuz şirketlerle yaptığı temaslar sonucunda HASTUR ‘Aday’ olarak kabul edilir. Şirketin başta cari hesapları ve ticari sicili olmak üzere otobüs filosu ve hizmet kalitesi ile müşteri memnuniyetini, bugün gururla söyleyebileceğimiz ve ‘sıfır’ olan kaza katsayısını da göz önünde bulunduran komisyon bununla da kalmamış, geçmiş ve mevcut tüm taşımacılık kontratlarımızı gözden geçirir. Moskova Belediye Başkanı Lujkov, Rusya Ulaştırma Bakanı Levitin ve birçok üst düzey yetkili Hastur’un otobüslerine bizzat binmiş ve hizmet kalitesini yerinde görme fırsatı bulmuştur.”

Yukarıda sayılan faktörleri göz önünde bulunduran komisyon, HASTUR’u Rusya Federasyonu’nda yılın ‘En İyi Küçük ve Orta Ölçekli Şirketi’ olarak seçmiş ve ‘Turizm Taşımacılığının Lideri’ olarak tescil etmiştir.

HASTUR, 14 Haziran 2006’da Kremlin Sarayı’ndaki muhteşem törenle Zolotaya Kolesnitsa (Altın At arabası) ödülünü Rus-Türk İşadamları Birliği Başkanı Ali İhsan Ahıskalıoğlu’ndan aldı. İki ülkenin dostluklarının sembolü olarak kabul ettiklerini belirterek aldığı ödülden sonra Ayhan Kara, Zolotaya Kolesnitsa (Altın At arabası) ödülü ile ilgili olarak yaptığı açıklamada şunları dile getiriyor: “Bu başarıya ulaşırken başta şirket çalışanlarına olmak üzere bize her zaman ve her şart altında güvenen kurum ve kuruluşlara teşekkür ederiz. Şirketimizin bu büyük ödülün adayları ve sahipleri arasındaki tek yabancı şirket, genel müdürümüzün ise en geç yönetici olması bizler için ayrı bir gurur kaynağı olmuştur. Şu andan itibaren sorumluluğumuzun daha da arttığının bilinciyle sizlere daha kaliteli hizmet vermek için elimizden gelenin en iyisini yapacağımızı beyan ederken ödül töreni öncesinde, esnasında ve sonrasında mutluluğumuzu ve gururumuzu paylaşan tüm dostlarımıza teşekkür ederiz”

HASTUR’UN RUSYA’DA BAŞARIYLA YÜRÜTTÜĞÜ BAZI ORGANİZASYONLAR:
• Moskova’yı ziyaret eden ve burada bir toplantı yapan Olimpiyat Komitesi’nin taşınması.
• 2005- Zafer Bayramı’nın 60’ıncı yıldönümü kutlamaları için Rusya’ya gelen dünya liderlerinin taşınması...
• 60 dünya metropolü belediye başkanının Moskova’da katıldığı Kurultay sırasında taşınması...
• Sayın Bülent Ecevit’in başbakanlığı döneminde Rusya’yı ziyaretinde düzenlenen geziler...
• TOBB’un inşa ettirdiği TOBTİM İş Merkezi’nin açılış töreni münasebetiyle yapılan törene katılan Sayın Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile 550 kişilik işadamından müteşekkil heyetin taşınması ...
• Rusya’nın önde gelen büyük şirketlerinin taşıma ve diğer organizasyonlarındaki başarı...
• Rusya’nın çeşitli kentlerinden her yıl Moskova’ya gelen binlerce öğrenciye taşımacılık hizmeti...
• Rusya Din Şurası için Moskova’ya gelen binlerce din adamına taşımacılık hizmeti…
• Şampiyonlar Ligi ve UEFA Kupası ve ULEB için Moskova’ya gelen Türk ve Avrupa takımlarının taşınması...
• 2002’de Mercedes-Benz Türk’ün geleneksel gezisine katılan Türk Otobüsçülerini Moskova içinde transferinin gerçekleştirilmesi...
• Bolşoy Tiyatrosu’nun düzenlediği ihalenin kazanılması ve dünyanın önde gelen kuruluşunun sanatçılarının Rusya çapında düzenlenen şehirlerarası turnelere taşınması...
RUSYA'DA OTOBÜSÇÜLÜK
Rusya'da taşımacılık yapacaksanız, önce "Taşımacılık Lisansı" almanız, bunun içinse araç sahibi olmanız gerek. Aynı zamanda garajınız olacak. Eğer kendinize ait garajınız yoksa, mevcut bir garajla "Kiralık" anlaşması yapmanız gerek. Yapmanız gerekenler bununla kalmıyor. Her garaj çıkışında şoförlerinizi sağlık kontrolünden geçirecek bir doktor ve araçlarınıza tetkiklerden sonra çalışabilir izni verecek bir teknikerle kontrat imzalayacaksınız.Ayrıca bir "Yol Güvenliği Uzmanı" ile de anlaşma yapmanız lazım. Bu ekibin hepsi "Uzman" olacak. Bir de şirket tüzüğünüz olacak. Şirket için istenen tüm belgeler ile vergi dairelerinden "borç olmadığına dair" belge bulundurmanız gerekecek.
Bitmedi... Şoförleriniz de "tam sağlık kontrolü" nden geçecek. Ayrıca şoförler, "Psikoteknik" testinden geçer. Ehliyeti olsa bile şoför, yeni bir sınavdan geçirilir. Ancak bu şartları yerine getirdikten sonra "Taşıma Lisansı" alabilirsiniz.
Yolcularınızı almak üzere garajdan çıkacaksınız. Putyevoy List (Sefer Belgesi) ile işe başlarsınız. Sefer Belgesi'nde şirketin adı, aracın plakası, şoförlerin ismi, aracın garajdan çıkış kilometresi, depoda bulunan mazotun miktarı ve güzergah belirlenir. Teknik uzman otobüsün her tarafını inceler.Araç dış görünümünden motor ve şanzumanına kadar kontrolden geçer. Frenler ve lastikler kontrol edilir. Uzmanlar "Otobüs Sefer Çıkış Onayı" verir. Onlar verir ama, her türlü teknik sorumluluğu da üstlenir. Bu arada şoför de doktor tarafından sağlık kontrolünden geçirilir. Alkol kontrolü yapılır. Sefer belgesi doktor ve tekniker tarafından ayrı ayrı onaylanır. Yapılan bütün bu işlemler, garajdaki defterde kayıt altına alınır. Bu belgelerden biri eksikse, garaj çıkışında veya yolda "Ulaştırma Polisi" aracınızı seferden men eder.

ÖDÜL TÖRENİNE KATILANLAR
- Mehmet SELİM KARA
(Has Turizm Yönetim Kurulu Başkanı)
- Bedia KARA
(Has Turizm Yönetim Kurulu Başkanı’nın Eşi)
- Latif KARAALİ
(Has Turizm Yönetim Kurulu Üyesi)
- Reşat KARA
(Has Turizm Yönetim Kurulu Üyesi)
- Nezih KARA
(Has Turizm Yönetim Kurulu Üyesi)
- Zehra KARA
(Has Dershaneleri Yönetim Kurulu Başkanı)
- Mustafa Orhan DİNÇER
(Has Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı)
- Eşref BİRYILDIZ
(Mercedes-Benz Türk Satış ve Pazarlama Direktörü)
- Ahmet YALAMANOĞLU
(Tüm Otobüsçüler ve İşletmeciler Federasyon Başkanı)
- Prof. Dr. Ercan TEZER
(Dünya Otomotivciler Birliği Başkan Yardımcısı)
- Prof. Kenan MORTAN
(İktisat Profesörü)
- Rıdvan AKAR
(BİRTV Yayın Koordinatörü)
- Fuat ÇAY
(Eski Sanayi ve Ticaret Bakanı / Hatay Milletvekili)
- Şevket İlkay ERKOÇ
(BİRTV Kameramanı)
- Talat YEŞİLOĞLU
(Ekonomist Dergisi Yayın Yönetmeni)

 
ÖDÜL İÇİN NE DEDİLER

Ercan TEZER (Otomotiv Sanayicileri Derneği Genel Sekteri - Dünya Otomotivciler Birliği Başkan Yardımcısı)
Gelişen otobüs işletmeciliği Türkiye içinde mi kaldı? Hayır. Bizim otobüs işletmecilerimiz tıpkı sanayideki küreselleşme gibi küreselleşme sürecine girdiler. Moskova’da, Rusya Federasyonu’nun düzenlemiş olduğu ve 6 bin kişinin katıldığı törende altın at arabası ödülü dağıttılar. Bizim önde gelen şirketlerimizden Has Turizm’in Hastur ile Moskova’da başarıyla yürüttüğü taşımacılık hizmeti, Rusya Federasyonu Ulaşma Bakanlığı tarafından yapılan değerlendirme sonucunda ödüle layık görülmesiyle sonuçlandı. Biz davetli olarak sanayiyi temsilen orada bulunmaktan büyük gurur duyduk. Çünkü orada gerçekten uzun yıllardan beri süren sanayici ile işletmecinin işbirliğinin olumlu bir sonucunu gördük. Küreselleşme derken Has Turizm’in altını bir defa daha çizmek istiyorum.

Değerli başkanı bu sektörün duayeni Mehmt Selim Kara beyefendi beş oğlunu yüksek tahsilini yaptırmak suretiyle, hepsini dünyanın bir tarafına dağıtmış. Yemen’de, Suudi Arabistan’da Sudan’da Ortadoğu’da Balkanlarda, Moskova’da ve Türkiye’de çok etkili otobüs işletmeleri var. Hiç aklımıza gelmezdi Yemen’de bir otobüs işletmesinin olacağı. O olağanüstü zor koşullarda Sudan gibi, Yemen gibi başarılı çalışmalar yapılıyor. Bu böyle devam ederse inanıyorum ki, Türkiye bu otobüs işletmecilik deneyimi ile Avrupa Birliği’nde ciddi bir taşımacı noktasına gelecektir. Evet tekrar altını çizmek istiyorum, Türkiye’deki otobüs sanayi Avrupa’da başarılıdır ve bu başarısını kuruluşundan bu yana kendisini destekleyen ama aynı zamanda eleştiri ve önerileriyle de yeni ürünlerinde ortaya çıkmasına yardımcı olan otobüs işletmecilerine borçludur ve bunu da ifade etmekten büyük mutluluk duyuyorum. Kısaca bizim duygularımız bu.

Ahmet YALAMANOĞLU (TOFED Genel Başkanı)
Buraya sevgili dostlarla geldik. Çok özel bir seyahat oldu. Uluslararası arenada, Rusya Fedarasyonu’nda bir Türk otobüs firmasının ödül alması, hem şahsım adına hem sektörümüz adına, TOFED adına önemlidir. Olağanüstü dakikalar yaşadım. Mutluyum... Türkiye’ye keyifle dönüyorum.

Mustafa Orhan DİNÇER (Has Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı)
Rusya’daki bu büyük organizasyonda, böyle bir ülkede turizm ve otobüsçülük konusunda Türk firmasının ödül alması beni gururlandırdı. Hele bu kadar yakınlarımız ve yıllarımızı verdiğimiz otobüs sektörünün ödüle lâyık görülmesi, yaşanması gereken bir olay.

Hastur’un Moskova’da ki başarısı Türkiye’ deki otobüs taşımacılığının ve bu sektörün en önemli şirketlerden Has Turizm’in dünyadaki öncülüğünün göstergesidir. Has ailesinin hikayesi bu sektörde örnektir. Aile şirketlerinin genelde ikinci ve üçüncü jenerasyonlarda sona ermesine çok rastlanır. Ancak Has ailesi aksine şirketlerini örnek şirketler haline getirmiş ve liderliklerini devam ettirmiştir.

Türkiye’ de otobüs şirketleri uzun yıllar ve ciddi deneyimler sonunda modern çağın gereksinimlerini karşılayan işletmeler haline gelmiş, rekabet artık taşımacılıkta kalite ile sağlanmaya başlanmıştır. İşte Hastur’ un Rusya‘ daki bu mükemmel başarısı ailenin birikmiş bilgi ve tecrübesinin neticesi, Türk otobüs sektörünün ve Has ailesinin müşterek başarısı ve taşımacılık sektörümüz için bir gurur vesilesidir.

Kenan MORTAN (İktisat Profesörü - Dünya Gaz. / 20 Haziran 2006)  Moskova'da bir Türk'ün başarı öyküsü
Kremlin tören salonundayız. Kapasitesi 6000 kişilik olan tören salonu hıncahınç dolu. Rusya Ulaştırma Bakanlığı'yla DUMA'nın ortak ödülü olan "Ulaştırma Büyük Ödülü" olan 2005 Altın At Arabası Ödülleri dağıtılacak. Rusça anonstan Hastur'u anlamak mümkün.

Sahneye 1970 doğumlu Ayhan Kara çıkıyor. Yol gösterici öncüsü ve babası Selim Kara'nın koluna girmiş olarak. Ayhan Kara, 198 aday arasından seçilmiş. Türkiye'de lisans eğitimi sonrası babası; "Hem bizden uzak olma hem de Rusça öğren" dediği ülkede mühendislik okumuş. Hustur ise 1986'dan beri İstanbul-Moskova-Sibirya'ya otobüs seferi yapmakta. 1998 krizi ortamında Kara aile meclisi; “Şirketi kapat da öyle gel” diyor. Genç Kara, Hitler ya da Napolyon gibi Moskova’dan “ricat etmek” yerine “farklılaşmayı” öne çıkarıyor. Moskova’da organizasyon turizminde bir boşluk yakalıyor. 50 araca yakın bir Mercedes otobüs filosu kuruyor. Sürücülerini tek tek seçiyor. 2005 yılında bu alanda 150 bin insanlık bir taşıma gerçekleştiriyor. Yenilikçiliğini“3 T ilkesine” dayandırıyor: Rus kültürü, Avrupa standartları ve Türk misafirperverliği. Ürün farklılaşmasını strateji olarak benimseyince, 10 alanda hizmet sunar hale geliyor. Her iş, sertifikalı yapılıyor. 2’si turizm, 1 taşımacılık ve 2 ticaret olmak üzere 5 sertifika sahibi oluyor. Bütün bunların toplamı yepyeni bir “süreç yönetimi” getirince, Kara da büyük ödülün sahibi oluyor.

Vurgulanması gereken bir yan daha var: Birincisi Rusya’nın en iyisi seçilen tek yabancısı ve ilk Türk olması. İkincisi ise bu ödüle giden uzun yolda jüri nihai kararının “rakiplerin onayıyla” verilmesi. Bu alandaki tek ihtisas dergisi olan Transportweekly, “Sembolik ödül ülkenin ulaştırma alanında bir simgesi oldu” yorumunu yapıyor. Türk-Rus İşadamları Derneği Başkanı Ali İhsan Ahıskalı’nın elinden ödülünü alan Ayhan Kara, sevincini dostları ve ailesiyle paylaşıyor. At Arabası Altın Ödülü alan Ayhan’ın babası Selim Bey, 1950’li yıllarda at arabası ile başlamış. Halen Hatay’da Hastur otobüs şirketinin başında. Kardeş Latif, İstanbul’da Mercedes-Benz en büyük bayilerinden. Diğer kardeş Reşat ise Arabistan’da taşımacılıkta en büyük olarak Sudan, Türkiye ve Yemen’e sefer organize ediyor.

Fuat ÇAY (Eski Sanayi ve Ticaret Bakanı / CHP Hatay Milletvekili)
Has Turizm’in Rusya’daki kuruluşu HasTur’un Rusya’nın en büyük ulaşım ödülünü alması gerçekten gurur verici bir olaydır. Genç bir Türk girişimcinin, orada önce okuyarak sonra iş hayatına atılarak oraya uyum sağlayarak uluslararası bir ödülü alması hem beni şahsen hem de milletvekili olarak gururlandırdı, sevinç duydum. Bu ödül Ayhan Kara’nın şahsında Türkiye’ye, gençliğe ve girişimciliğe verilmiştir. Ödül törenindeki o tablo gurur vericiydi.

Has Turizm her zaman girişimci, değişimci ve çağa ayak uyduran yapısıyla öne çıktı. Şimdi genç kadrolar yönetimde. Biricin kuşağın deneyim ve birikimi üzerine ikinci kuşak yöneticiler bu deneyim ve birikimlere çağın gereklerini ve vizyonunu ekliyor. Doğru tespit ve doğru karar yönündeki girişimci ruhun önünde hiçbir şey duramaz. Bu özellikleri Has Turizm daha büyük başarılara ulaşacaktır.

Eşref BİRYILDIZ (MBT Satış ve Pazarlam Direktörü)
Sıradışı yüzölçümüne ve nüfusa sahip bir ülkede toplu taşımacılık dışında da olsa otobüs ile grup taşıma kriterinde birinciliği elde etmek hiç kolay bir iş değil. Bu ödülü alan firmanın bir de yabancı bir sahibi olduğunu düşünürsek ulaşılan başarının değeri daha da fazla anlaşılıyor.

Bizim Hatay Has Mercedes-Benz Türk Bayiliği kurulmadan önce Ayhan Kara Moskova’dan Türkiye’ye dönecek ve işin başına geçecekti. Bu plan değişince çok üzülmüştük. Ancak bir kaybımız var diye düşünürken şimdi iki kazancımız var. Biri Antakya’da Züheyr Kara diğeri de Rusya’da Ayhan kardeşimiz.

Ödül töreninde, Ayhan KARA babası ile kolkola sahneye çıktığında göğsümüz gurur ile doldu. Hele de konuşmasını akıcı bir Rusya ile yapınca alkış daha da arttı. Onlar bu ödülü alınca, bizler, hem bir Türk Vatandaşı olarak gurur duyduk hem de Rusya’da kullandıkları Intouro’ların Türk üreticisi olarak. Has Turizm çıtayı gittikçe yükseltse de biz diğer girişimcilerimize aynı başarıların nasip olmasını umuyoruz. Helal olsun ülkemizin yüzünü ağartanlara.

Feray AKŞİT (Referans Gazetesi / 12.8.2006)  Bolşoy Tiyatrosu'nun ulaşımı, Hataylı HUSTUR'a emanet
Kremlin'de taşımacılığın Oscar'ı olan 'Altın At Arabası' ödülünü kazanan Hastur, Rusya sanatının mihenktaşı olan Bolşoy Tiyatrosu'nun taşımacılık ihalesini de kazandı.

Hatay merkezli Hastur, 1986 yılında Enka'nın işçilerini taşımak için adım attığı Rusya'da başarıdan başarıya koşar hale geldi. Yılda 150 bin turist taşıyarak bugün Rusya'nın bir numaralı turizm taşımacılık şirketi konumuna yükselen şirket, aldığı ödüllerle ve ihalelerle adından söz ettiriyor. Hastur, Rusya'nın taşımacılık sektörünün Oscar'ı olan "Altın At Arabası Ödülü"nü, son olarak da Rusya'nın simgesi Bolşoy Tiyatrosu'nun taşımacılık ihalesini kazanmasıyla tüm dikkatleri üzerine çekti.

Rusya'daki bu başarılı operasyonun arkasında ise 36 yaşındaki Ayhan Kara bulunuyor. Ayhan Kara, Hatay merkezli Has Turizm'in sahibi Kara Ailesi'nin en küçük erkek çocuğu. Ayhan Kara 1998 yılında şirketin Rusya operasyonunun başına geçiyor. Kara, Türkiye'den işçi taşıyarak girdiği Rusya pazarında kalıcı olmak için radikal kararlara imza atıyor. Ayhan Kara, bu yönde ilk adımı ise filoyu büyüterek atmış. "Rusya'nın en gelişmiş filosu bizde" diyen Kara, bugün Hastur filosunda 16'sı yeni olmak üzere, toplam 50 otobüslerinin olduğunu söylüyor.

HASTUR'u bugünkü başarılara taşıyan değerlerin arkasındaki gücü anlamak için Has Turizm'i yakından tanımak gerekir.


Türk Otobüs Sektöründe Bir Ekol: HAS TURİZM
Bir aile şirketi olarak taşımacılık sektörünün en güçlü markalarından biri haline gelen Has Turizm’in Türkiye’deki başarısı, dışa açılma ve sistem ihraç etme deneyimleri ile şekillendi. Hizmet anlayışı ile Yemen’den Sudan--Suudi Arabistan’a, Türkiye’den Rusya’ya kadar geniş bir coğrafyada yolcu memnuniyetini sağlayan Has Turizm, üç kıtada konfor ve güvenin bayrağını gururla taşıyor.

1900’lü Yıllara Uzanan KÖKLÜ GEÇMİŞ
Has Turizm'in temeli 1900'lü yıllarda atıldı. Babalarının at üstünde postacılık yaptığı dönemin ardından İsmail ve Mehmet Selim Kara kardeşlerin at arabasıyla taş taşımaya başlamaları, taşımacılık alanındaki ilk girişimleri olmuştu.

Has Turizm'in asıl öyküsü 23 kilometrelik bir yolun kat edilmesiyle başladı. Antakya’nın köklü ailelerinden Kara Ailesi’nin mesleği çiftçilik ve at arabacılığıydı. Mehmet Selim Kara Kore savaşında şoförlük yapmayı öğrenmişti. Antakya’ya dönünce 1952 yılında kendisine bir kamyon aldı. Bu kamyonun karoserini değiştirdi ve bu kamyonu bir otobüse çevirdi. Ağaç kasalı otobüs dönemi başlamıştı.

OTOMARSAN’la Yeni Dönem ve SUUDİ ARABİSTAN’DA OTOBÜSÇÜLÜK
Mercedes’in Türkiye’de kurduğu Otomarsan Otobüs Fabrikası Türk ulaşım tarihinde bir dönüm noktası oldu.

Latif Karaali, bu fabrikanın önemini şöyle anlatıyor: “Ortadoğu, Balkanlar dahil bölgede hiç kimsede sıfır kilometre araç yoktu. Sıfır km otobüsler Otomarsan’la bölgemize girdi. İlk alanlardan biri olduğumuz için, elimizdeki sıfır kilometre araçlarla dışa açıldık: Lübnan’lı ve Suriye’li turistleri İtalya’ya, İspanya’ya, İsviçre’ye kadar taşıdık. Beyrut-İstanbul hattı iç savaşın başladığı tarihe kadar faaliyette kaldı.” Has Turizm’in Ortadoğu’ya yönelik ilgisi artarak sürdü.

Arabistan’a ilk Türk hacılarını Has Turizm taşıdı. Böylece Arabistan’a düzenli seferler başladı. Arabistan’da bir şirket kurulması yönündeki kararla 1979 yılında 266 milyon dolar sermayeli SAPTCO (Suudi Topluluğu Taşıma Şirketi) kuruldu.

6 otobüsle yola çıkan şirket 150 otobüslü bir filoya dönüştü. Arabistan’da uzun, kısa, yolcusu olan, olmayan hat demeden Cidde, Medine, Mekke dahil birçok hat açıldı. Bu hatlar ayrıca hac döneminde Türkiye’den getirilen 500-1000 arasındaki otobüs ve çalışanları ile de destekleniyor.

Bu dönemde Arabistan’da çalışan Has otobüslerinin sayısı 3 bine, şoför sayısı ise 6 bine ulaştı. Destek ekibi ile bu sayı 7 binleri geçiyor. Dilini bile bilmedikleri, Endonezyalı, Srikankalı, Filipinli, Afrikalı hacı adayları için Has Turizm çalışanları özveriyle hizmet verdi, vermeye devam ediyor.

Has Turizm'in Zolotaya Kolesnitsa'ya (Altın At Arabası) uzanan tarihsel değişimi...


Küresel Düşün Yerel Uygula: YERİNDEN YÖNETİM
Mehmet Selim ve İsmail Kara’nın açtığı yolda bugün çocukları yönetimde. Mehmet Selim Kara, eğitimlerine büyük önem verdiği çocuklarına büyük güven besliyor ve ekliyor: “Yıllarca yolcularla birebir ben ilgilendim. Şimdi işi çocuklara bıraktım. Onlar da bu işin piri oldular” Has Turizm büyüyen yapısı ve geniş bir coğrafyaya yayılan hizmet anlayışını yerinden yönetimle uygulama yöntemini hayata geçirdi ve başarılı oldu.

İstanbul’da Latif Karaali ve Nezih Kara, Hatay Merkez’de Züheyr ve Özcan Kara, Arabistan ve Yemen’de Reşat Kara ve Rusya’da Ayhan Kara Has Turizm’in yönetici kadrosunu oluşturuyor.

Yeni yöneticiler, yeni örgütlenme ve görev dağılımı ile Has Turizm kalitesini ve başarısını arttırır. Latif Karaali başarının sırrını şöyle açıklıyor: “Din, dil, ırk, kültür, iklim farklılığı olan ülkelerde aynı başarıyı gösterdik. Eğer bir ülkede iş yapacaksanız, o ülke insanın düşünce yapısına sahip olmalısınız.

Bir Rus nasıl düşünür, bir Suud veya bir Yemenli nasıl düşünür. Onlarla beraber yaşarsanız, onlar gibi düşünürseniz başarırsınız”. Küresel düşünüp yereli anlayabilmek ve yerelleşebilmek!

Dışa açılımla birlikte aileden iki kişi Şam Üniversitesi’nde okudu. Çünkü şu bir realite: Çalıştığınız ülkede o ülke insanı gibi düşünemezseniz, başarılı olamazsınız. Türkiye’de bir yabancı kendi dilinden konuşup başarılı olabilir ama, Türkçe konuşursa eğer, daha da başarılı olur. Bir Türk gibi düşünebilir. Dolayısıyla Şam Üniversitesi’nde eğitim almanın birebir katkısı oldu diyebilirim. Aileden bir kişide Rusya’da eğitim gördü. Şimdi bir Rus gibi düşünüyor.


Uluslararası Başarı: HAC ORGANİZASYONU

Has Turizm, 1986 yılından bu yana ve her yıl olmak üzere hac organizasyonlarında başarısını kanıtlamış bir dünya şirketidir.

Her yıl kendi araçlarının yanı sıra Türkiye'nin bütün şehirlerinden kiraladığı otobüslerle kutsal topraklarda büyük bir görev üstlenmektedir. Kimi yıllarda 3000'e varan otobüs ve 7000'e varan şoför ve idareci sayısıyla bugüne dek milyonlarca dünya hacısını kutsal topraklara transfer etme başarısını göstermiştir.

Has Turizm'in üstlenmiş olduğu kutsal görevin manevi getirilerinin yanında çok önemli maddi boyutları da var. Ülke genelinde hemen her ilden otobüs sahiplerine ve şoförlerine yurtdışında sağladığı iş imkanının yanı sıra, yurda soktuğu döviz ile de Türkiye ekonomisine önemli bir katkı sağlamaktadır.

1987 yılında hacı adayları arasında bulunan dönemin Başbakanı rahmetli Turgut Özal yanında bulunan bakanlara dönüp "Ben çağ atladık diyorum. İşte kanıtı. Binlerce kilometre uzakta bir ülkede dini vecibemizi yerine getiriyoruz ve bizi taşıyan şirket bir Türk şirketi" dediğinde kastettiği şirket Has Turizm'den başkası değildi.

Özcan Kara:
Hac döneminde taşıdığınız insanların çoğunun dilini, örf adetlerini bilmiyorsunuz. Elinizde sadece bir adres var. O adreste kafileyi buluyorsunuz ve gerekli yere götürüyorsunuz. Bu insanların belirli saatlerde Arafat’a çıkmaları gerekiyor. Eğer o saatler içinde Arafat’a çıkamazsa Hacı sayılmıyorlar. Bu çok büyük bir sorumluluk gerektiriyor. Hem dini açıdan önemli hem de kendi ülkesinden binlerce kilometre katedip, hacı olmak için gelen insanı hacılığından etmek çok büyük ve ağır bir sorumluluk.


Nezih Kara:
İnsan taşımanın sorumluluğunu çok iyi biliyoruz. Bu yüzden şoförlerimizin eğitimine ve deneyimine çok önem veriyoruz. Şoförlerimiz otobüslere gözü gibi bakar ve biz elemanlarımızla bir aile, akraba, arkadaş ilişkisi içinde kurumsal yapıyı bozmadan elele tek bir amaç için çalışırız. Otobüslerimizi ve yolcularımızı belli bir birikime sahip tecrübeli ikinci kuşak şoförlere emanet ediyoruz. Bu da yolcularımıza güven ve huzur veriyor.


Reşat Kara:
Arabistan’da hac döneminde çok farklı ülkelerden farklı kültürlerden insanların taşımacılığını yapıyoruz. Bunların arasında Endonezya’lısı, Srilanka’lısı, Hindistan’lısı, Flipinli’si, genel olarak Afrika’lı ve Amerika’lı Müslümanlar, Türkler bulunuyor. Milyonları taşırken üstlendiğimiz sorumluluk ve gösterdiğimiz özen ve dakiklik şirketimizin ve Türk otobüsçülüğünün uluslararası arenada geldiği noktanın en büyük göstergesi.


Züheyr Kara:
Hac döneminde Suudi Arabistan’da görev alacak personel için Ankara, İstanbul, Adana’da merkezler kurduk ve bu merkezlerin başında mutlaka bizden biri vardır. Kayıtlar bittikten sonra sevkiyat başlar. Sevkiyatlarda da yönetim kurulundan bir kişi bulunurdu.






Ekonomik ve Politik değişimleri YAKALAMA GÜCÜ
Doğu ve Batı Almanya’nın birleşmesiyle askerler için gerekli konut yapımı için Almanya’da yatırıma giden Enka’nın işçilerini Has Turizm taşıdı. Birinci Körfez Savaşı’nda Has Turizm Arabistan’daydı. Latif Karaali o günleri şöyle aktarıyor: Bütün dünyanın beklediği savaş hava bombardımanıyla başladı. Kara savaşı başlar başlamaz, günde 7-8 bin insan esir düşmeye başladı. “Ortadoğu’da yaşıyorsanız siyasetle hiç ilginiz olmasa bile, siyaset sizi etkiler”. Esirler çoğalınca onların bir yerlere taşınacağını düşündük. Olayları takip ediyorduk, bunlar savaş esiri ama, sonuçta yolcu. Neden biz taşımayalım? 9 ay boyunca 302’lerle bu esirleri taşıdık. Netice itibariyle enteresan bir projeydi. Bir söz vardır: “Rüzgar çıkınca kimileri duvar örer, kimileri yel değirmeni yapar.” Fırsatları görmek önemli. Hedefin varsa onu düşünebilirsin, farklı görebilirsin. Bizim hedeflerimiz var ve işimizi seviyoruz.


www.hastur.ru

www.hasturizm.com.tr