BASINDA HAS TURİZM
Otobüsler Uçakları Solladı  Hürriyet Gazetesi / YAŞAM / 12 Mart 1999
Türkiye'de her yıl 40 milyon yolcu taşıyan 519 otobüs firması arasındaki kıyasıya rekabet, verilen hizmetleri de uçaklarla yarışır hale getirdi. Internet ile bilet satmaya başlayan firmalar, artık müşterilerine sıcak yemeğin yanı sıra alkollü içki servisi bile yapıyor. Otobüslerde tuvaletten faksa kadar birçok hizmeti bulmak mümkün oluyor.

Türkiye'de şehirlerarası yolculuk yapanların yüzde 95'ini 519 otobüs işletmesi taşıyor. Yılda ortalama 40 milyon yolcunun oluşturduğu bir pastayı bölüşen otobüs firmaları içinde başa güreşen şirketler, artık kendilerine rakip olarak diğer otobüs firmalarını değil, havayolu şirketlerini seçiyor. Toplam 400 bin koltuk kapasitesine sahip firmalar, en son teknoloji ile üretilen ve süperlüks otobüsler yanında müşterilerine sundukları hizmetlerle uçakları aratmıyorlar.

KADIN PEDİ BİLE VAR
Hizmette uçaklarla yarışan otobüslerde fakstan kadın pedine, sıcak yemek servisinden alkollü içeceklere kadar her türlü konforu bulmak mümkün. Biletleri İnternetten satın alınabilen otobüslerde hizmeti, artık ‘‘muavinler’’ değil, özel kurslardan geçmiş erkek ve bayan servis elemanlarını yapıyor. Verilen hizmetler arasında otomatik klima, tuvalet, televizyon video servisi, kulaklıklı altı kanal radyo yayınları bulunuyor. İsteyen yolcular günlük gazeteleri ve dergileri kendilerine sunulan yayınlar arasından alıp okuyabiliyorlar. Firma yetkilileri, ancak can güvenliği konusunda taviz vermeyen ve her türlü önlemi almış otobüs firmalarının rekabette hizmet alanına ağırlık verdiklerini belirtiyorlar. Ulusoy ve Varan Turizm, şehirlerarası yolcu taşımacılığında sunduğu hizmet ile bu yarışta liderliği paylaşıyorlar. Pamukkale, Metro ve Türkiye'nin en eski otobüs işletmesi olan Kamil Koç da lider firmaları yakından takip ediyor. Bölgesel taşımacılığın geliştiği ülkemizde Kayseri'nin Kent, Hatay'ın Has, Konya'nın Kontur firmaları da bölgelerinde liderliği büyük firmalara kaptırmıyorlar.